Przewodniczący polskiego oddziału International Clarinet Association, pomysłodawca oraz dyrektor artystyczny festiwalu Clarimania, założyciel i dyrygent orkiestry kameralnej Inter>CAMERATA.
Po studiach w zakresie gry na klarnecie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu doskonalił się pod kierunkiem Guy Dangaina w Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. w 2001 roku ukończył studia dyrygenckie (master of music) na University of Southern California w Los Angeles. Ksztalcił się też jako stypendysta American Academy for Conducting w Aspen oraz wziął udział w Verbier Academy w Szwajcarii.
Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez tak wybitnych artystów, jak Livingston, Celibidache, Stern, Salwarowski, Cuper, Deplus, Boeykens, Collins czy Kovács.Laureat konkursów we Wrocławiu, Włoszakowicach, Białymstoku, Enschede i Mt. Pleasant. Został wyróżniony nagrodą Fundacji Kultury Polskiej, stypendium Ministra Kultury i Sztuki, Jan Adolf Górecki Scholarship oraz stypendium Rządu Francuskiego.
Występował w większości krajów Europy, w USA, Chile, Argentynie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Meksyku, Chinach i Japonii. Reprezentował Polskę na Światowym Kongresie Klarnecistów Clarinetfest w Ostendzie, Sztokholmie, Tokio, Lincoln i Asyżu.
Jako klarnecista i dyrygent nagrał 13 albumów płytowych. Nagrywał również dla Polskiego Radia i Telewizji, International Clarinet Association oraz wytwórni Koch Classics i Dux. W 2005 r. założył własny label płytowy JBRecords. Jan Jakub Bokun pracuje także jako pedagog. Jest wykładowcą licznych kursów i lekcji mistrzowskich, które prowadził m.in. w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, w Sofii, Belgradzie, Pradze, Paryżu, Tokio, Brnie, Lubljanie, Meksyku, Pekinie oraz Avili pod Madrytem. Zawodowo związany z macierzystą uczelnią – Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, od 2012 roku jako doktor habilitowany.
Duet Bokun-Widaszek tworzą klarneciści: Jan Jakub Bokun i Roman Widaszek..
Roman Widaszek - klarnecista, ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie prof. H. Kierskiego, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w roku 1996.
Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim ( 1995r. ). Jest również laureatem III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990 r.). Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Odznaczony Brązowym Krzyżem za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej.
Występował jako solista z wieloma orkiestrami m.in. z Filharmonią Śląską, Krakowską, Szczecińską, Częstochowską, Świętokrzyską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis oraz Orkiestrą Akademii Muzycznej w Katowicach, wykonując koncerty Stamitza, Mozarta, Webera, Kurpińskiego, Mendelssohna, Krommera, Brucha.
Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra również na rzadko spotykanym instrumencie - basethornie (altowa odmiana klarnetu). To właśnie na tym instrumencie zagrał wspólnie z Sharon Kam (światowej sławy klarnecistką) na Międzynarodowym Festiwalu " Muzyka w Starym Krakowie" w 2004r. wykonując Konzertstück F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę.
Artysta współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, oraz Orkiestrą AUKSO. Jest również pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis, członkiem Kwintetu Dętego Capelli Cracoviensis, oraz Krakowskiego Tria Stroikowego.
Artysta współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, oraz Orkiestrą AUKSO. Jest również pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis, członkiem Kwintetu Dętego Capelli Cracoviensis, oraz Krakowskiego Tria Stroikowego.
Jest wykładowcą katowickiej Akademii Muzycznej.
Recenzje:
„...Kolejnym utworem tego wieczoru było Concertino na klarnet i orkiestrę op.26 C.M. Webera. Jako solista wystąpił Roman Widaszek, który zazwyczaj zajmuje miejsce za pulpitem pierwszego klarnecisty. Tym razem miał okazję popisać się pięknym, słodkim dźwiękiem, bezpretensjonalną muzykalnością i doskonałą techniką. Żałowałem, że utwór trwał tylko kilkanaście minut, bo chętnie słuchałbym gry tego solisty znacznie dłużej.”
Zbigniew Lampart, Dziennik Polski
„...W programie znów znalazł się Koncert klarnetowy A - dur KV 622 Mozarta...
Anna Woźniakowska, Dziennik Polski
Partię solową grał Roman Widaszek, wychowanek katowickiej Akademii Muzycznej, od lat pierwszy klarnecista Capelli Cracoviensis. Płynące stąd dobre porozumienie z dyrygentem zaowocowało należytą spoistością interpretacji i wręcz kameralnym muzykowaniem”.
„...powiedzieć trzeba, że był to najdoskonalszy i najmocniejszy, choć niestety najkrótszy, moment sobotniego wieczoru. Zabrzmiały dwa Konzertstuecki na klarnet i basethorn Mendelssohna: f-moll op 113 i d- moll op.114.Klarnecistce Sharon Kam towarzyszył grający na basethornie Roman Widaszek. W obu miniaturach koncertowych było znakomite - niemalże doskonałe zespolenie solistów. Kam i Widaszek zachwycali popisową wirtuozerią oraz pięknym brzmieniem kantyleny. Wytrawny zaś dyrygent z radością wyprowadzał kolejne pełne blasku kadencje pary gwiazd...Wieczór ten pozostanie w pamięci przede wszystkim jako świetny popis wirtuozerii klarnecistów - Izraelki oraz Polaka.”
Tomasz Jakub Handzlik, Gazeta Wyborcza
BOKUN-WIDASZEK, Muzyka w Starym Krakowie 16 sierpnia 2007 r.
Anna Woźniakowska: Z sali koncertowej
„Uczestnicząc w koncertach tegorocznej „Muzyki w Starym Krakowie” zastanawiałam się, co sprawia, że cykl imprez możemy nazwać festiwalem, czyli świętem. Odpowiedź na to pytanie jest obszerna, ale z grona cech, jakimi powinny się wyróżniać festiwalowe koncerty, najważniejsze wydaje mi się przeświadczenie ich słuchaczy, że uczestniczą w czymś wyjątkowym, niespotykanym na co dzień, rodzącym jedyną w swoim rodzaju ekscytację i przeżycia artystyczne, do których powraca się pamięcią (...) z prawdziwą radością słuchałam wybornych klarnecistów: Jana Jakuba Bokuna i Romana Widaszka w "Il Convegno" - uroczej ramotce Amilcara Ponchiellego (...) Solistom towarzyszyła udanie Capella Cracoviensis pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego i była to z pewnością dobra reklama polskiego wykonawstwa wobec licznych w synagodze obcokrajowców.”
Przedstawiamy najnowszy projekt znanego portugalskiego wokalisty i gitarzysty João de Sousa.
W Ramach projektu artysta wraz z zespołem wykonuje utwory z ostatniej płyty “luta” oraz klasykę portugalskiego fado I polskiej piosenki, a wszystko w doskonałych aranżacjach z towarzyszeniem orkiestry kameralnej. W repertuarze znalazły się niebanalne interpretacje takich przebojów, jak “Porque Te Vas”, “Chorando Se Foi” (lambada) czy “Miłość Ci Wszystko Wybaczy”. Projekt, który z wielkim sukcesem po raz pierwszy zrealizowano we wrocławiu, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Orkiestrę Inter>camerata, towarzyszącą zespołowi João, poprowadził Jan Jakub Bokun.
JOÃO DE SOUSA
Jest artystą znanym i cenionym na polskiej scenie muzyki rozrywkowej. Jego ostatnia płyta zebrała świetne recenzje m.in. Od Marcina Kydryńskiego. W najnowszym projekcie portugalczykowi towarzyszą nie tylko doskonali muzycy jazzowi, ale też klasyczni. Kompozycje João wynikają z luzofońskich korzeni artysty, jego fascynacji Jazzem i brzmieniem polskiego instrumentarium, a aksamitny, ciepły głos muzyka zdobył już serca rzeszy fanów. To kawałek Portugalii, który doskonale zaaklimatyzował się w polskiej rzeczywistości.
Rafael Fraga
To portugalski gitarzysta i kompozytor, absolwent Escola Superior de Música w Lizbonie oraz Conservatorium van Amsterdam. Tworzy muzykę inspirowaną Fado, Jazzem, Bossa Novą i współczesną muzyką klasyczną. Współpracuje z wiodącymi śpiewakami kultury luzofońskiej, rajągc na typowej dla gatunku Fado gitarze portugalskiej.
Jan Jakub Bokun
Jest wrocławskim klarnecistą i dyrygentem, absolwentem University of Southern California w Los Angeles, stypendystą American Academy of Conducting w Aspen, Ministra Kultury i Sztuki oraz Rządu Francuskiego, wyróżniony nagrodą fundacji kultury polskiej. Jest członkiem European Clarinet Society, przewodniczącym polskiego oddziału Internatio Nal Clarinet Association, dyrektorem artystycznym Festiwalu Clarimania oraz założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry Inter>camerata.
Inter>camerata
Stawia sobie za cel popularyzację mało znanej, zapomnianej, bądź jeszcze nie odkrytej muzyki kameralnej i orkiestrowej, współpracując z najlepszymi solistami młodej generacji. Według krytyków brzmienie orkiestry imponuje „Stopniem zgrania i zestrojenia oraz przejrzystości”. Jest też „Dowodem kunsztu wysokiej kultury muzycznej wszystkich wykonawców”
Formacja której celem jest ponowne odkrywanie arcydzieł muzyki kameralnej od Schuberta ( najsłynniejsze kameralne dzieło romantycznego twórcy-Sonata Arpeggione w niezwykle oryginalnym opracowaniu na klarnet i gitarę) , muzyki francuskiej ostatniego wieku (Debussy, Ravel, Dyens) aż po najnowszą literaturę kameralną i solową ( Szewczyk, Smutny). Bezpośrednim impulsem do założenia roku niecodziennego duetu było zamiłowanie muzyków do kameralistyki. Doświadczenia kameralne wyniesione z wielu lat współpracy z innymi instrumentalistami stały się też zalążkiem kiełkujących pomysłów interpretacyjnych młodej formacji, stawiającej na jakość artystycznej wypowiedzi, trafiającej zarazem do szerokiego spektrum odbiorców muzyki.
Jakub Kościuszko
Brawurowo, perfekcyjnie, wyśmienicie, znakomity, wrażliwy wirtuoz – te wszystkie określenia pochodzą z tekstów krytyków muzycznych dotyczących gitarzysty Jakuba Kościuszki.
Występował w całej Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech, Francji i Holandii, m.in. podczas festiwali w Szczecinie, Warszawie, Kielcach, Wrocławiu, Zielonej Górze, Łodzi. Wykonywał koncerty z orkiestrami Filharmonii Szczecińskiej, Świętokrzyskiej, Zielonogórskiej oraz orkiestrą Talenty Szczecina i Camerata Nova. W 2010 roku ukazała się płyta Here Comes The Silent Dusk. Music of Marek Pasieczny, między innymi z dedykowanym gitarzyście utworem Tren ofiarom Bełżca. Debiut został ciepło przyjęty przez słuchaczy i krytyków muzycznych w całej Europie. W 2012 roku ukazał się album Guitar Recital z utworami J.S. Bacha, Tansmana, Piazzolli, Jarretta i Metheny`ego. Najnowszy album, Guitar sounds jazzy, zawiera muzykę inspirowaną jazzem i muzyką świata. Występuje w składach kameralnych z takimi znakomitymi muzykami, jak Jakub Bokun (klarnet), Rita D’Arcangelo (flet), Urszula Stawicka (klawesyn) czy Jakub Rabizo (skrzypce).
W wieku 6 lat rozpoczął swoją edukację muzyczną od fortepianu, jednak już 2 lata później zaczął naukę gry na gitarze klasycznej. W roku 2004 został absolwentem klasy gitary Piotra Pałaca w Zespole Szkół Muzycznych w Szczecinie. W roku 2009 ukończył z wynikiem celującym Akademię Muzyczną we Wrocławiu, gdzie pracował pod kierunkiem prof. Piotra Zaleskiego, oraz Królewskie Konserwatorium w Hadze w klasie maestro Zorana Dukića. W roku 2010 otrzymał dyplom z wyróżnieniem oraz stypendium od maestro Oscara Ghiglii podczas kursu Accademii Chigiana w Sienie.
Swoją wiedzą dzieli się ze studentami Akademii Sztuki w Szczecinie oraz uczniami Zespołu Szkół Muzycznych w Szczecinie. Regularnie udziela lekcji w ramach kursów muzycznych i lekcji mistrzowskich.
Jakub Kościuszko zdobywał laury na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach gitarowych. Udoskonalał swoje umiejętności biorąc udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez takich gitarzystów jak: Abel Carlevaro (Urugwaj), Oscar Ghiglia (Włochy), Scott Tennant (USA), Roberto Aussel (Argentyna), Pavel Steidl (Czechy).
Oryginalne połączenie klarnetu z akordeonem to od kilku lat siła wrocławskiego zespołu, który tworzą grający na klarnecie Jan Jakub Bokun oraz znany akordeonista-kompozytor Michał Moc. Impulsem do założenia w 2001 roku niecodziennego duetu były kreacje dwóch znakomitych francuskich muzyków: Richarda Galliano i Michela Portala. Stąd repertuar Wrocławian zawiera muzykę francuską ( kompozycje Richarda Galliano, Gabriela Piernè, valses-musette Josepha Colombo), utwory 20-wieczne inspirowane jazzem, kompozycje króla tanga – Astora Piazzolli, ale także współczesną muzykę polską (kompozycje Bogdana Precza, Michała Moca oraz Sławomira Kaczorowskiego). W lipcu 2005 artyści reprezentowali Polskę na Światowym Kongresie Klarnecistów ClarineFest w Tokio w Japonii, gdzie ich recital został owacyjnie przyjęty przez publiczność oraz krytyków muzycznych.
Michał Moc
Studiował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu: kompozycję w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (dyplom z wyróżnieniem w 2001) oraz grę na akordeonie pod kierunkiem Zbigniewa Łuca (dyplom z wyróżnieniem w 2002). W 2008 uzyskał tytuł doktora sztuki w specjalności kompozycja. Otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2000, w ramach programu „Socrates-Erasmus”, studiował w Holandii u Davida Rowlanda. W 2002 był stypendystą Zarządu miasta Wrocławia
Jako akordeonista koncertował, wykonując także własne kompozycje z orkiestrami filharmonicznymi we Wrocławiu, Białymstoku, Bydgoszczy, Wałbrzychu, Toruniu, Kielcach, Płocku, Łodzi, Koszalinie, Kaliszu, a także w Operze Wrocławskiej oraz akademiach muzycznych: w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie. Występował podczas wielu festiwali muzycznych, m.in. „Poznańskiej Wiosny Muzycznej”, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu i „Warszawskiej Jesieni”. Nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Współpracuje z różnymi formacjami artystycznymi, np. z Wrocławskim Kwintetem Akordeonowym i Kwintetem „Newton”.
Jan Jakub Bokun -klarnet (Polska)
Petr Nouzovský -wiolonczela (Czechy)
Filip Štrauch – fortepian (Słowacja)
Petr Nouzovský
Jest jednym z czołowych czeskich wiolonczelistów. Studiował w Pradze, Dreźnie i Madrycie. Wśród jego pedagogów jest Boris Pergamenschikov, David Geringas i Mstislav Rostropovich.Jako solista występuje na całym świecie – Moskwie, St. Petersburgu, Bolzano, Amsterdamie, Istanbule, Los Angeles i Buenos Aires. Debiut solowy Nouzovskyego miał miejsce w 2005 r. na Praskiej Wiośnie. Jego napięty harmonogram koncertowy obejmuje około 150 solowych koncertów rocznie.
Filip Štrauch
Od dzieciństwa grał na fortepianie pod okiem swego ojca, pianisty. Podczas nauk w Konserwatorium w Žilinie został laureatem Konkursu Słowackich Konserwatoriów. Po naukach w Konserwatorium ukończył Akademię Muzyczną w Bratysławie w 2012 r. Brał udział w kilku międzynarodowych konkursach, które ukończył jako zwycięzca, finalista i uczestnik – m.in. konkursu im.Isidor Bajic w Novym Sadzie, Konkursu dla nowych talentów w Pradze, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Franza Schuberta w Jeseniku, im. Johanna Nepomuka Hummla oraz międzynarodowego konkursu muzyki kameralnej im. Camillo Togni w Gussago, Włochy. Współpracował ze Słowacką Sinfoniettą, Słowackim i Duńskim Radiem, gdzie kilkakrotnie nagrywał. Obcenie doktoryzuje się w Królewskim Konserwatorium w Kopenhadze.